המפה מציגה לנו בצורה מופשטת את השטח כפי שנראה ממעוף הציפור. המפה היא תמונת השטח
בצורה מוקטנת ונותנת לנו את האפשרות לראות קדימה ולבחור את הנתיב הנכון והמהיר ביותר
בין כל שתי תחנות. מפת הניווט מתאפיינת בצבעים וסימנים מוסכמים שפירוש להם ניתן במקרא.
רקע
ה
IOF נוסד לפני 50 שנים, זוהי הפדרציה העולמית
שהוקמה על מנת לעשות סדר (או כאוס לפעמים) בעולם הניווט. אחד הדברים הראשונים היה לפתח
ספציפיקציה (מפרט) למפות הניווט, מה שמכונה
ISOM ומה שהוביל יותר מאוחר לשינוי דרמטי באופיו של הניווט הספורטיבי.
|
|
1964 שווייץ אליפות אירופה
|
1962 נורווגיה אליפות אירופה
|
מוקדם יותר לפני הקמת ה IOF וגם בשנותיו הראשונות כל מדינה התבססה על מפות טופוגרפיות
מקומיות מה שהפך את התחרויות הבינלאומיות לבלתי הוגנות, לנווטים המקומיים היה יתרון
בכך שהכירו את הסימנים במפות שלהם. כך למשל באליפות אירופה 1964 בשווייץ המפות ששימשו
את המתחרים נלקחו ממפות טופוגרפיות - היערות היו בצבע ירוק והשטחים הפתוחים לבנים וכמובן
הסימנים היו שונים מהמפות ששימשו באליפות העולם הראשונה ב 1966 או באליפות אירופה הראשונה
שהתקיימה ב 1962 בנורווגיה.
כבר בדיון הראשון של ועדת המיפוי שהתקיים ב 1967 הסכימו המשתתפים על העקרונות הבסיסיים
שמלווים אותנו עד עצם היום הזה, אבל, אז באותם ימים היו חסרים וכל כך חיוניים לספורט
הניווט:
- מפות ניווט חייבות לתת תמונה אמיתית של השטח.
- המפה צריכה להציג את כל פרטי הנוף הנראים, ניתן לזהותם בשטח בקלות ומטרתם לעזור לספורטאים.
- חשוב מאוד להראות את כל הפרטים שיכולים להשפיע על בחירת ציר הניווט.
- ל קריאותה של המפה חשיבות עליונה, אין צורך להציג את מה שלא נחוץ.
- מפות לתחרויות בינלאומיות יהיו בעלות מקרא זהה בכל המדינות.
ה- ISOM הראשון התפרסם בשנת 1969 והכיל 52 סימנים שונים למפות בקנ"מ: 1:25K או 1:20K
והצבעים הבסיסיים: שחור, חום, צהוב, כחול + אפור או ירוק לצמחיה צפופה.
כבר בסוף 1970 הפסיקו את השימוש במפות בקנ"מ 1:25K
ב- 1975 ה ISOM הכיל כבר 100 סימנים והמפות בקנ"מ 1:20K ו 1:15K עם תוספת של 3 גווני
ירוק המבטאים את הירידה בקצב הריצה.
ב- 1990 - שינויים דרמטיים בגלל הוספת מקצה חדש באליפות העולם : מרחק קצר ובינוני ומעבר
למפות בקנ:מ 1:10K לצד 1:15K.
ב- 2000 - מקצה חדש נולד: ספרינט ולצידו מפה שונה עם מפרט ייחודי
ISSOM שהתייצב רק בשנת 2007.
גם התחומים הנוספים כמו אופני הרים וסקי זכו למפרטים משלהם
ISSKIOM,
ISMTBOM
המפרטים של מפות הניווט הגיעו לרמת על המקובלת בכל העולם, אבל גם כיום עם כל הטכנולוגיה
שמאפשרת לנו ליצור מפות בעלות קריאות יוצאת דופן ברמת דיוק פנומנלית, נראה כי המפתח
למפת ניווט איכותית הוא עדיין המוח האנושי של הממפה.
צבעים
הצבעים במפות הניווט שונים לעיתים מהנהוג במפות טופוגרפיות אחרות, כגון מפות סימון
שבילים. הצבעים במפות הניווט נועדו להקל על הקריאות של המפה והיכולת להבחין בפרטים
שיעזרו להתמצא בשטח.
לבן
|
יער שניתן לנוע בו לכל הכיוונים. ( רוב הניווטים מתקיימים ביערות ולבן הוא צבע נטרלי
)
|
צהוב
|
שטח פתוח או פתוח בחלקו
|
ירוק
|
צמחיה ותאור העבירות דרכה – ככל שיותר ירוק כך העבירות הולכת ויורדת
|
חום
|
צורת השטח והבדלי הגובה באזורים השונים במפה
|
שחור
|
שבילים, סלעים, ופרטי נוף מלאכותיים
|
כחול
|
פרטי נוף הקשורים למים
|
אדום/סגול
|
מסלול הניווט שלך, אותו יש לעבור
|
סימנים
פירוש לכל הסימנים נמצא
במקרא של כל מפה
פירוש לתחנות המסלול שלך, מיקומן ביחס לפריט הנוף והקוד שלהן נמצא ב
תיאור
התחנות
מסלול הניווט
המסומן על גבי המפה מכיל את הסימנים הבאים :
משולש
|
נקודת הזינוק
|
|
עיגול
|
תחנה במסלול, במרכז נמצא פריט הנוף אליו יש להגיע.
|
מספר
|
לסימון סדר המעבר בתחנות, חובה לעבור עפ"י הסדר
|
קו
|
מקשר בין העיגולים ולא מציין את נתיב תנועה. נתיב התנועה נתון לשיקולכם.
|
עיגול בתוך עיגול
|
נקודת הסיום
|
קווי הצפון וחץ הצפון
את המפה יש לקרוא כשראשה פונה לצפון, קווי הצפון וחץ הצפון מצביעים לנו על הכיוון המדויק
של ראש המפה גם כשהמפה מקופלת.
קנה מידה
נתון המציין פי כמה הוקטן השטח עד לגודלה של המפה. לדוגמא, מפה בקנה מידה 1:10,000
מציינת שהשטח הוקטן פי 10,000 עד לגודלה של מפה. לכן כל 1 ס"מ במפה מציין 10,000 ס"מ
בשטח שהם 100 מ' .
הבנת צורת השטח (תבליט)
בכדי שנוכל לבטא צורה תלת ממדית בדף דו ממדי פרסנו את השטח לפרוסות שוות ברוחבן, רוחב
כל פרוסה הוא 5 מ' וניתן להבחין ביניהן במבט על. הקו המקשר בין כל הנקודות המצויות
באותו מישור גובה נקרא קו גובה.
קווי הגובה מתארים את צורת השטח, ככל שהקווים צפופים יותר השטח תלול יותר.
קווי הגובה מאפשרים לנו גם לדעת את מגמת ההתקדמות שלנו, האם אנחנו עולים ? יורדים ?
או נעים במישור. לעזרתנו בא גם קו הכיוון המצביע על כיוון הירידה. לשטח מספר צורות
בסיסיות הניתנות לזיהוי בשל צורתם האופיינית. תוכלו לזהות צורות אלו עם הזמן ולהשתמש
בהם במהלך הניווט.