כרטיסי ביקורת אלקטרוניים – מדריך למשתמש
רקע כללי
לכרטיס הביקורת האלקטרוני יש שלושה שימושים:
- להוות הוכחה לכך שהנווט ביקר בכל התחנות במסלולו, לפי הסדר (זינוק, 3 ,2 ,1, …, סיום
- לאגור זמני ביניים בין כל שתי תחנות עוקבות.
- לאפשר חישוב זמן הניווט הכולל.
שימוש נכון בכרטיס יבטיח שתוצאת הניווט שלכם תיקלט ותפורסם.
כרטיס ביקורת אלקטרוני (מבט תחתון)
כרטיס ביקורת אלקטרוני (מבט עליון)
אופן החזקת הכרטיס האלקטרוני
אופן מומלץ לאחיזת הכרטיס
הדרך המומלצת להחזקת הכרטיס האלקטרוני במהלך הניווט היא ע"י השחלת זרת יד ימין ברצועה
המחוברת לכרטיס, ואחיזת הכרטיס כאשר צדו התחתון (המחוספס) פונה כלפי חוץ. בצורה זו,
קטן הסיכוי שהכרטיס יישמט ויאבד במהלך הניווט, וכן מתאפשר "ניקוב" קל ומהיר של תחנות
הביקורת. אם אינכם מעוניינים להחזיק בכרטיס כל הזמן, הכניסו אותו לכיס או לתיק, והוציאו
אותו רק לצורך "ניקוב" תחנות (מסיבות היסטוריות, הצמדת כרטיס הביקורת האלקטרוני לתחנה
כהוכחה למציאתה נקראת "ניקוב" – כפי שנעשה עם כרטיסי הביקורת העשויים קרטון והמנקבים
הידניים).
השימוש בכרטיס האלקטרוני
בזינוק
אתחול כרטיס אלקטרוני בעמדת הזינוק
ממש לפני שמזנקים, חובה לאתחל את הכרטיס האלקטרוני. 5 שניות לפני זמן הזינוק שלכם,
כאשר שעון הזינוק מתחיל לצפצף, הצמידו את צידו התחתון של הכרטיס האלקטרוני לתחנת הזינוק,
והחזיקו אותו במצב זה עד שהשעון מפסיק לצפצף (כ-5 שניות). תוכלו לדעת שהאתחול הסתיים
בהצלחה כאשר הנורית בתחנת הזינוק תתחיל להבהב. מיד אח"כ ניתן להסיר את הכרטיס האלקטרוני
מתחנת הזינוק, לקחת מפה, ולהתחיל לנווט. למעשה, זמן תחילת הניווט הוא הרגע שבו הורם
הכרטיס מתחנת הזינוק. שימו לב – אין להצמיד את הכרטיס האלקטרוני לתחנת הזינוק ליותר
מ- 5-6 שניות, שכן הדבר גורם להתרוקנות מואצת של סוללות המערכת.
במסלול
כך "מנקבים" תחנה (קוד התחנה מופיע בבירור)
בהגיעכם לתחנה, ו
לפני שתנקבו, ודאו שני דברים:
- שלא דילגתם בטעות על התחנה הקודמת (לא לצחוק - אפילו לנווטים מנוסים זה יכול לקרות).
אם זה קרה לכם – לא נורא. נווטו לתחנה הקודמת, נקבו אותה, ואחריה חזרו לתחנה הנוכחית
ונקבו גם אותה. זכרו – חובה לעבור במסלול לפי סדר התחנות המופיע במפה.
- שהתחנה שלפניכם היא זו שאתם מחפשים. הבדיקה פשוטה: השוו את קוד התחנה, המופיע על בסיס
התחנה, או על התחנה עצמה, לקוד התחנה המתאים בתיאור התחנות. אם אין התאמה – הגעתם לתחנה
השייכת למסלול אחר, ותצטרכו להמשיך לחפש את התחנה שלכם.
לאחר שוידאתם שהכל כשורה, הצמידו את צידו התחתון של כרטיס הביקורת האלקטרוני לתחנה
למשך כחצי שניה. זהו. זמן הביניים נרשם בכרטיס, ואתם יכולים להמשיך לתחנה הבאה.
אם במקרה ניקבתם תחנה שלא שייכת למסלולכם, או שניקבתם תחנה שלא לפי הסדר – לא להיבהל,
אין צורך להפסיק את הניווט. פשוט מצאו את התחנה שלכם, או חזרו לתחנה הנכונה לפי סדר
התחנות, והמשיכו משם כרגיל. אם בסופו של דבר עברתם בכל התחנות הנכונות לפי הסדר – לא
תיפסלו. לדוגמה, נניח שניקבתם את תחנה 8, ואז גיליתם שדילגתם על תחנה 7. תצטרכו לנווט
לתחנה 7, לנקב אותה, ואז לחזור לתחנה 8 ולנקב אותה שוב. כעת תוכלו להמשיך לתחנה 9.
הנורית תהבהב בסיום האתחולדוגמה נוספת: ניקבתם תחנה שהקוד שלה הוא 75, ואז גיליתם שבתאור
התחנות המצורף למפה, קוד התחנה צריך להיות 76. זה אומר שניקבתם תחנה שגויה. תצטרכו
למצוא את התחנה הנכונה, לנקב אותה, ולהמשיך הלאה.
בסיום
עמדת פריקה
תחנת הסיום ממוקמת באמצעו של משפך הסיום. שימו לב – התחנה עם קוד 100
אינה תחנת הסיום, אלא
התחנה הלפני-אחרונה. קו הסיום אולי כבר בטווח ראיה, אך הניווט טרם הסתייבהגיעכם לתחנת הסיום, נקבו אותה. בזאת נקבע זמן סיום הניווט. כעת המשיכו ללכת בנחת לאורך משפך
הסיום (אסור לעקוף נווטים אחרים, ואין צורך למהר), עד לעמדת הפריקה הנמצאת בקצה המשפך.
עמדת הפריקה מאפשרת קריאת הנתונים שהצטברו בכרטיס האלקטרוני במהלך הניווט, והעברתם
למחשב לצורך עיבוד והפקת תוצאה סופית. באישור הממונה על עמדת הפריקה, הצמידו את כרטיסכם
לעמדה, והמתינו עד להישמע צפצוף. זמן הסיום שלכם יתפרסם בעוד מספר דקות על לוח התוצאות.
במרחק כמה צעדים הלאה נמצאת עמדת ההדפסה. הניחו לשניה את כרטיסכם במקום המיועד לכך, וזמני
הביניים שלכם יודפסו מיד, לעיונכם.
ודבר אחרון – במידה והכרטיס מושכר, לא לשכוח להחזירו.
בהצלחה!
עמדת הדפסה של זמני ביניים ותוצאותים ותוצאות